Matka, joka opettaa enemmän kuin oppikirjat – viikko Lanzarotella opiskelijoiden kanssa, Joni Harjula
- Joni Harjula
- 28.5.
- 2 min käytetty lukemiseen
Keväällä joukko koulumme opiskelijoita ja opettajia suuntasi Lanzaroten saarelle, Espanjaan, osallistumaan aktiiviseen ja kansainväliseen oppimisjaksoon Club La Santalla. Oma jaksoni kesti tiistaista seuraavan viikon keskiviikkoon ja tarjosi kokemuksia, joita on vaikea tavoittaa luokkahuoneen seinien sisällä.
Matkan tarkoitus ei ollut pelkästään liikkua tai rentoutua – vaan oppia, kasvaa ja kohdata maailma monesta eri näkökulmasta. Tämä oli viikko, jossa yhdistyivät liikunta, kansainvälisyys, yhteisöllisyys, kielitaito ja elämänhallinnan taidot.

Päivittäinen rytmi toi rakenteen ja vapautta oppia omalla tavalla
Club La Santa on kansainvälisesti tunnettu urheilu- ja hyvinvointikeskus, joka tarjoaa huippuluokan olosuhteet niin huippu-urheilijoille kuin harrastajillekin. Jokainen päivä noudatti selkeää rytmiä:
- klo 8.00: yhteinen päivän aloitus – rauhallinen aamuherätys, jonka opiskelijat itse suunnittelivat ja toteuttivat toisilleen
- klo 9.00–12.00: omavalintaisia harjoituksia, kuten uintia, pyöräilyä, padelia, kuntosalitreeniä, joogaa tai ryhmäliikuntaa, jopa surffausta.
- klo 13.00–15.00: yhteistä opiskelua ja keskustelua – aiheina hyvinvointi, liikunnan merkitys, terveelliset elämäntavat, Unesco ja kansainvälisyys
Tällainen rakenne antoi opiskelijoille selkeyttä mutta myös vapautta. He saivat itse suunnitella omia harjoituksiaan ja oppivat samalla vastuuta omasta toiminnastaan ja ajankäytöstään.

Kansainvälisyys ei ole vain sana – se on kokemus, joka muuttaa
Erityisen arvokkaaksi viikon teki tiivis yhteistyö hollantilaisen koulun kanssa. Tämä oli jo kolmas vuosi, kun järjestimme yhteisen jakson Lanzarotella. Opiskelijat tekivät monia aktiviteetteja ja tehtäviä kansainvälisissä ryhmissä, käyttivät englantia arjen tilanteissa ja oppivat samalla ymmärtämään toisten kulttuurien tapoja ja ajattelua
.

Usealle nuorelle tämä oli ensimmäinen kerta, kun englantia käytettiin käytännössä koko päivän ajan, ei vain koulutehtävissä. Kokemus antoi valtavasti itsevarmuutta ja rikkoi monia ennakkoluuloja kielitaidon käytöstä.
Lauantain Ironman – oppimista tosielämästä
Lauantai jäi varmasti kaikkien mieleen: opiskelijat osallistuivat vapaaehtoisina kansainväliseen Ironman-kisaan, jossa he toimivat eri rooleissa – ohjasivat kilpailijoita, jakoivat vettä, kannustivat ja varmistivat sujuvaa kisapäivää.
Ironman-kisa tarjosi opiskelijoille harvinaisen mahdollisuuden olla osa suurta kansainvälistä tapahtumaa. He näkivät läheltä, kuinka valtava yhteistyö ja organisointi tapahtuma vaatii, ja miten tärkeä rooli vapaaehtoisilla on tapahtumien onnistumisessa.

Oppimista, joka jää elämään
Opiskelijat oppivat paitsi liikunnasta ja hyvinvoinnista, myös itsestään ja toisista ihmisistä. He kehittivät kielitaitoa, sosiaalisia taitoja, oma-aloitteisuutta ja kansainvälisiä valmiuksia.

Koulumatka Lanzarotelle osoittaa, että oppiminen ei tapahdu vain kirjojen ja koepaperien kautta – se tapahtuu kokemalla, osallistumalla ja kohtaamalla. Kansainväliset oppimisympäristöt avaavat nuorille ovia maailmaan ja antavat eväitä tulevaisuuteen, joita mikään teoria ei yksin voi tarjota.
Tämä oli matka, joka jätti jäljen. Ei vain muistoihin, vaan myös ajatteluun.
Commenti